Ewa

HR service desk en heeft een auditieve arbeidsbeperking

Vooroordelen

“Als iemand met een auditieve arbeidsbeperking merk ik dat er veel vooroordelen bestaan over doven. Mensen zijn angstig en weten niet hoe ze met ons moeten communiceren. Maar de ene dove is de andere niet. Zelf ben ik bijvoorbeeld helemaal doof, maar ik heb wel goed leren praten omdat ik pas tussen mijn vijfde en zevende doof ben geworden. Maar wie je ook tegenover je hebt: we zijn vrijwel allemaal expert in het zorgen dat de communicatie goed verloopt. Daar hoef je als gesprekspartner helemaal niet bang voor te zijn. Helaas zorgen die vooroordelen er wel voor dat het soms moeilijk is om werk te vinden.   

Beperkte ontwikkeling

Ik ben al lange tijd werkzaam binnen de administratieve sector, maar elf jaar lang kwam ik niet verder dan het uitpakken van post. Mijn toenmalige werkgever vond het lastig dat dingen uitleggen bij mij meer tijd kost. Ik kan namelijk niet tegelijkertijd kijken naar een computerscherm en luisteren naar een uitleg. De kwaliteiten die ik wél heb werden niet gezien en ik kwam daardoor niet verder. In die tijd heb ik heel veel gesolliciteerd, maar als ik in m’n brief zette dat ik doof ben, mocht ik al niet meer op gesprek komen. En als ik het er niet in zette en ik kwam wel op gesprek, dachten ze: ‘Wat heeft ze nog meer te verbergen?’  

Focus op kwaliteiten

Ik had het eigenlijk al opgegeven om ooit nog een leuke baan te vinden. Totdat ik de mogelijkheid kreeg om binnen een team met andere mensen met een arbeidsbeperking, waaronder doven, bij een klantenservice te werken. Daar heb ik me flink kunnen ontwikkelen, maar ik miste na verloop van tijd wel wat uitdaging. Toen ik daarom een halfjaar geleden benaderd werd door een oud-teamleider voor een functie bij de HR Servicedesk van DNB, was dat voor mij een de perfecte kans. Ze kozen bewust voor een medewerker met auditieve beperking, en tijdens het sollicitatiegesprek merkte ik al meteen dat ze keken naar mijn kwaliteiten in plaats van mijn beperkingen.  

Bij DNB krijg ik alle steun en kansen die ik nodig heb; ik vind hier zoveel meer uitdaging.

Wat kan er wél?

Bij DNB krijg ik alle steun en kansen die ik nodig heb. Ik werk er pas net, maar in deze rol vind ik al zoveel meer uitdaging. Er wordt in mogelijkheden gedacht en mensen hebben geduld. Ik kan natuurlijk niet de telefoon opnemen, maar daarom richt ik me weer op andere taken. In het team hebben we allemaal een beetje onze eigen expertise.  

Om zo volledig mogelijk te kunnen meedraaien, krijg ik voor 15% van mijn werktijd een tolk gebarentaal die betaald wordt vanuit het UWV. Die zet ik dan bijvoorbeeld in tijdens ons dagelijkse werkoverleg, maar ook tijdens opleidingen, trainingen en kennissessies. Dat er dan een tolk aanwezig is wordt helemaal geaccepteerd door mijn collega’s. Helaas red ik het met die 15% niet om bij alles wat ik zou willen een tolk in te zetten, dus het is nog een beetje uitzoeken wat mogelijke andere oplossingen zijn. Maar daarin denkt mijn leidinggevende ook heel goed mee.  

Verbinding en ontwikkeling

Daarnaast organiseert DNB regelmatig activiteiten en bijeenkomsten speciaal voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Dat vind ik heel waardevol. Ik voel me gelijkwaardig aan iedereen, maar het is toch heel fijn om samen te zijn met anderen die tegen vergelijkbare dingen aanlopen. Zo wordt er binnenkort ook een zogenoemde ‘empowerment’-training georganiseerd, waarbij we onder andere leren om ons persoonlijke leiderschap een boost te geven.  

Wanneer je als organisatie iemand in dienst neemt met een arbeidsbeperking, dan is dat natuurlijk mooi voor het algemene plaatje. Maar er moet ook actief geïnvesteerd worden in deze mensen: ook wij willen ons graag verder ontwikkelen. En dat kan ook echt bij DNB. Ook al is niet altijd alles mogelijk; de intentie is er wel. Ik vind het heel mooi dat iedereen hier zo z’n best doet om mij te begrijpen en te ondersteunen. Er hangt een hele warme en vriendelijke sfeer binnen de organisatie die voelt als familie.”  

Verhalen van onze medewerkers

Paul - Accounttoezichthouder verzekeraars

Welke invloed heeft de inflatie op een van de grootste verzekeraars van Nederland?

Bekijk het verhaal over Paul - Accounttoezichthouder verzekeraars

Menno - Econoom Financiële Stabiliteit

Hoe voorkomen we een financiële crisis als de huizenprijzen dalen?

Bekijk het verhaal over Menno - Econoom Financiële Stabiliteit

Younes - senior toezichthouder

Hoe bescherm je de belangen van 17 miljoen Nederlanders?

Bekijk het verhaal over Younes - senior toezichthouder

Ivy - beleidsmedewerker resolutie

Hoe bescherm je spaarders van een bank in problemen?

Bekijk het verhaal over Ivy - beleidsmedewerker resolutie

Vacatures binnen dit vakgebied

Scroll naar boven